Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Megérkeztem Mexikóba

Megérkezem. Kicsit több, mint egy hete vagyok itt, és felfogom, hogy most nincs koncert, nincs rohanás, nem kell időre megcsinálnom valamit épp. Tenger van, tengernyi tér, ragyogás, napsütés, az előttem álló ismeretlen, amelyet nem tudok és nem is akarok ismerni, még inkább nem tervezni, kitalálni. Izgalmas fázis, nem feltétlenül könnyű.



De nem is nehéz. Reggel hatkor kelek, minden napfelkeltét és naplementét látok. Gondoltam, majd hiányozni fognak a filmek, feltöltöttem a vinchestert Jack Bauerrel, George Cloonyval, Javier Bardemmel és még mittudoménkivel, de csak a repülőn néztem belőlük pár órát.
Itt Zipolitén van másmilyen mozi. Például tegnap a Punta Cometa nevű, a tengerbe hosszan benyúló sziklasorról a naplemente. Mintha egy óriás Festéktüsszentő Hapci Benő színekkel szórakozna, az égre prüszköl lilát, zöldet, pirosat, nézegeti, nevet egyet, majd pár per cmúlva csavargatja az orrát, és már más színek vannak a végtelen vásznon.
Un tour, amiga? Ringatózom az első nap egy függőűgyban, arra jön Byron, a feketeképű, kedves tengerész, sokszor voltam vele már delfin- és bálnalesen, hajóval. Ja, te vagy! - mondja. Most érkeztél, látom, mert fehér vagy, estas blanquita...Hát igen, itt fehérnek számítok. Számítottam. Néhány nap alatt feketécske lettem, morenita. Ez az én eredeti és kívánt színem.
A séták a parton... a lépteim ritmusa, a hosszú partszakasz hajlásai, a hullámok zenéje. Annyi minden jöhet föl így. Mintha palackból a szellemet, zárt flakonból a szénsavas ásványvizet... már úgyis ki akar jönni.
Ma például az jött elő bennem, hogy az is lehet, maradok én tovább. Várnak rám otthon sokan, tudom, és jó is hazagondolni, mindenkire. Kiskoromban mindig fát szerettem rajzolni, és pontosan akkorára rajzoltam a gyökereit, mint az ágait. Most olyan érzés, mintha a gyökereim nagyon-nagyon megnyúltak volna, otthoni embereim, közösségeim, állataim (pontosabban állatom, a Kis Fekete Cicám) tartanak mélyen biztonságban.
Dehát így az ágaim is nyúlnak. Pihenni vágyom, messzire vágyom, jógázni vágyom még többet, írni és énekelni vágyom, mindenhol, az egész világot magamba vágyom. Nesze neked, gyerekkori mesélések nyoma, én minden este a Kisgömböcöt hallgattam anyukámtól...
Hamm.
ps.: ettől függetlenül lehet, hogy hazajövök terv szerint, ne ijedjetek meg. Most mindenhol olyan jó.

0 Tovább

Tessék Beát tapogatni!

A Vakok Állami Intézetében megrendezésre kerülő Fehér Bot Hetek 2010 rendezvénysorozat keretén belül nyílt meg egy kiállítás "Ismert arcok, híres maszkok" címmel. A rendhagyó, tapintható és "beszélő" kiállítás elsősorban látássérült embereknek készült, de különleges élményt nyújt a látók számára is. Közéleti, tudományos, művészeti és sportéletünk meghatározó személyiségeinek arcmásait és hangüzeneteit láthatják, tapinthatják és hallhatják az odalátogatók. Palya Bea is a "kiállított" hírességek között van. Az alábbi videó a maszk és a hanganyag készítésekor született. A kiállítás 2010. október 29-ig tekinthető meg!



0 Tovább

Tengerblog - Splitből Hvar szigete felé

1.
Mindjárt vízre szállok.
Ring az óriási komp a tengeren, még kiláncolva várja, hogy nekiiramodjon. Az autókat fogadó vaslemez a part beton talapzatához csiszolódik a víz ringatózásától, oda és vissza, dó és lá, következetesen ez a kicsiszatolt, élesen sercenő kisterc szól már vagy fél órája, ez a víz és a part akusztikai viszonya. (P'art, vi(zi)szony.)
Erős a szél, finom illatokathoz a víz felől, amelyek aztán összevegyülnek a buszok olajos szagával. De most egy pillanatra csak a kávét érzem az összes szájmirigyemben. Imádom.
Elhagyom a várost memsokára. Nem beszélnek hozzám házak és autók, az emberek forgataga sem. Üres tereket akarok, eget, vizet, szelet, kéket és zöldet, sziklát és füvet és fát. Van két falu a világban, ahol otthon vagyok, és ahol az alapvető belső változásaim zajlanak: Zipolite Mexikóban, és Vrboska Horvátországban. A harmadik falu pedig szintén az alapvető változásaimhoz kötődik, mert ott nőttem fel: Bag. Ha kimondom, jön azonnal a júniusi  buja táj látványa, a fenyőerdő friss illata eső után. Csibi kutya, Rózsi malac. A végtelenül hosszú délutánok az akácfák alatt, amikor ráértem  - és mertem - unatkozni, a szőlőlevél mattfényű hátára rózsatüskével Doktor Bubót és Ursulát karcolni ( a csokispapírról másoltam), vagy naplementekor a ribizlibokor és a diófa közé elbújva a nedves homokból bábeltornya-szobrot faragni. A szeméttelepen talált kivénhedt ágy rugóit madzaggal a talpamra erősítve csináltam nyúlcipőt (úgy nevettem, majd meghaltam), Morzsi kutyám fülire piros szalagot kötöttem, kiskutyám, ma becopfozlak, masnisra, hogy szép legyél.
Egyszer, amikor még egyetemista voltam és érdekelt a városi szalonélet, elszaladtam előadás után a Királyi Pál utcába, ott volt a Jeles. És megkérdezték tőle, van-e értelme ilyen szalonokat csinálni. Azt mondta, persze, csak nem őt kell meghívni. Aztán elővett egy könyvet, és búcsúzóul felolvasta azt, hogy Ottlik mit írt Rómáról. Hogy ugyanolyan, mint Kecskemét, színes, cifra tornyok itt és ott, nem is kell elmenni, érdektelen... Volt a szövegben valami - nekem akkor nagyon rosszul eső  - gúny, kiábrándultság. Nagyon haragudtam Jelesre. Az én imádott Ottlikomtól pont ezt a pár mondatot tudja kiválasztani, mikor ott van Márta, és a két kávé a tálcán a halála után is, meg Medve a sárba ejtett sapkájával és jófajta fásultságával, meg a ki szavatol a lady biztonságáért, és annyi minden más... mért pont ezt kellett...

És akkor lassan rájöttem, hogy a lisszaboni lovasszobor pont ugyanolyan unalmas nekem, mint a Hősök terén bármelyik, hogy bárhol vagyok a világban, egyik ház, akár a másik, a tér és idő és a civilizált élet dolgai ugyanolyan szomorú tagoltságban, egymástól való elhatároltságban léteznek, repterek és pályaudvarok, emberáradat, én is csak jövök és megyek, mindegy. (A teremtés bármilyen széles, ólnál is szűkösebb...).  Andrásom, Gézám, Jánosom, tényleg így van ez.

Vrboskán és Zipolitén, csakúgy mint Bagon, időtlen-tértelen minden.  (Gyerek vagyok, felnőtt, de mégis gyerek. Egyben mindennel.)
Vrboskára tartok most. Indul a komp.


2.
Azért kell a tengernél lennem, hogy elhiggyem, minden jól van, ahogy van. Ha lábam alatt a homok liszfinom, ha a víz kéken villog, és fehér habot ont, akkor könnyebb nem előre- és hátra-, ki- és be-,  alá- és fölé- és melléoszcillálni, hanem helyben maradni, benne-lenni, itt és most.
Jönnöm kellett megint.
Mostanában az érzésekkel, érzékeléssel, gondolatokkal megrakott, testté-lett húsvér formám ellepett, teret, időt, fájdalmat, gyönyört akar magának. Szeretem ezt a magam. Máskülönben mi kergetne szerelembe, zenébe, férfi és gyerek felé...

Most  mégis kicsit visszahúzódom. (Tűzre víz.)
Hogy aztán lázasan pulzálva újra onnan folytassam, ahol abbahagytam...


3.
Sanyika, Damaszkusz óta megint csak te jársz a fejemben.  Bolond Istók, Bolond Sanyika, már megint bosszantasz, mélyen felzaklatsz. Csak ezen rágódom. Megint vívnom kell veled. Nem volt elég harc annak idején az Erzsivel? Aztán végre ott is csak meggyőztelek, hiszed vagy nem, énnekem mindegy, de én innen úgy látom, megértetted, miért ágálok. (Hányszor mondjam még, jaj, nincs olyan, hogy túl valaki sok... egy, csak egy mértékegységnyi bátorsággal kell több, s beindulnak körülöttem az alkímiai folyamatok, minden elolvad...) Persze nem jutottam még a végére, de egy biztos: énekelek tovább, az öreg báró sem szegte szárnyamat, azon kívül sokra becsülnek már, a hazám is büszke lehet rám.  Le hát az unalmas és féltékeny öreg bárókkal, s azokkal, akik a kínt választják, a maguk-építette börtönt.

Na most akkor. Miért nem lehet, mongyad már meg, ugyan miért nem lehet Istók és Kőlánya tündér együtt?! Egyszer végre tudnál olyat írni, hogy ne csak az ideák szintjén legyen jó, hanem húsvérben is? Persze, mi itt csak árnyékai, barlanghasonlat, stb. Nem, nem akarom én rajtad számonkérni a romantikus füzeteket, kényszeredett szüzességükben vergődő negyvenes nőknek, akik a füzet színes borítófotójával (karcsú nő fittnessruhában távolba merevedő férfi karjában), meg a történet boldog végével elégülnek ki - ha már másképp nem. 
De hát a faszom tele van azzal, hogy elhagyok, elmegyek, a tengernél egyedül mosom szennyesemet. Sosem voltam egy Ágnes asszony, ez most csak véletlenül jött ki így. Annyi azért van belőle, hogy hát fáj, meg keserű meg minden. De a mártírnők búja nem enyém. Én alapvetően esélytelen vagyok a boldogtalanságra. Kéj, kéj, élet, élet, evés-ivás-ölelés, vágy, vágy, vááááááááágy. Hosszas munka után a hedonizmusom végérvényesen átjárja a vegetatív szintjeimet is, nem kell semmit elemelni, én már a csirkecomb-krumplipürével-lilakáposzával-tól is elélvezek, vagy attól, ha mozdítom a csípőm táncra, you wanna be startin somethin'...

De ez a túl későn jöttünk, túl korán megyünk, mégiscsak elég már. Hogy amikor Kőlánya rádérne, te akkor épp az illemhely-ajtóra festendő duplanullákkal, a patkányokkal és egerekkel és záport jelző berregő-kattogó esernyőnyelekkel vagy elfoglalva. Ő jön és ott van és néz téged, te meg alig veszed észre, hogy nálad jár. És a nagykalapú erdésznével hetyegsz,  pedig nem is jó neked, de mégis...
Pedig emlékezz már vissza, világ bolondja, hogy Kőlányával szavak nélkül tudtál beszélgetni, a zsebedbe bújt, s énekelt neked... Nem emlékszel? Téged választott szerelmének!
Értem én, a végén bebújik a melledbe, a szíved köré (mikor az ítéletidőben feláldozzátok őt és szétdaraboljátok)...
De én most azt akarom, hogy félre a költőivel, félre az elvonttal,  itt és most vedd észre a szerelmet, egyesítsd az égit a földivel, a nőit a férfivel, nőstényt a hímmel, Sanyikám, ilyen mesét írjál már nekem, most az egyszer.
Írjad meg nekem. Szépre. De semmi elkerülés, semmi bénázás, semmi tragikus egymásra-nem-találás.
Amúgy meg nyugodjál már meg, még egy hepiendben is rengeteg a fájdalom, például az alapvető fájdalom az benne, hogy utána együtt kell maradni, ami legalább ugyanolyan nehéz, mint az egyesülés előtti kínok, hiszen akkor hol a hiány, a mindent mozgató hiány.
De ezzel együtt, sokkal jobb tán a kettőnek a közös kínja, mint az egyedülös kínlódás...

Tudod úgyis, hogy értelek én egészbe, csak most van ilyen, hogy részeket ragadok ki, s beszélek neked össze ennyi hülyeséget.
Egész egyszerű dologról van itt szó. Ha most Dongót idézném, (drága bolond dudásom), ő azt mondaná, hogy biztos a gyerekért verdesem a seggem a földhöz. (Nem így mondaná...)
Szerintem meg nem. Még nem. De elfáradtam kicsit, ez biztos.
Itt most még "csak" férfiért nyígok. 
Apám és volt szerelmeim kínjait nem cipelném tovább. (Akkor fölkel Ea Isten, emeli fejét, szól fennszóval:  "Férfit alkotok, harcost teremtek. Uddusu-namirt, a győzhetetlent...")
Jó, akkor játszuk azt, hogy én vagyok Ea, és teremtek férfit. Szilárdat, készségeset, biztosat és otthonosat. Mint aki a nőnek tetszeni kíván.


Összeolvadni vágyom.

 



0 Tovább

"Gyári hülye"

Patak a kapolcsi stáb oszlopos tagja, mondhatjuk, a legjobb munkaerő volt. Önkéntesként jött és húzta az igát - meg a babzsákokat - tíz napon keresztül. Ott mindenki szíve csücske volt, itt is az; ott a szemétszedéstől az esti közös mulatásig mindenből kivette a részét, itthon egy reklámügynökségnél dolgozik; ott a pajtában, a zsákokon aludt, föltételezhetően itthon ezt többnyire ágyban teszi. Beát a Play-grund nevű improvizációs műhelyből ismeri. Arról beszélgettünk, hogy mik voltak az első benyomásai róla, hogy milyennek látja a színpadon és hogy érzi-e a celeb-attitűdöt a lyányban.



0 Tovább

Bea négy hónapra kiszáll

Októberben végén, a nagykoncert után Bea fölül a repülőre és elmegy Mexikóba. Miért pont most? Miért pont oda? Miért pont négy hónap? És egyáltalán: miért? - interjú



Miért?
Novemberben végigcsinálok egy négyhetes intenzív jógatanfolyamot Mexikóban, ami tanári képesítést ad. Tíz éve jógázom, nem az izgat benne, hogy majd tanítsam - bár ki tudja, még az is lehet -, hanem megyek egy úton, változom és ez biztonságos környezetet nyújt hozzá.
Nem azért szállsz ki, mert elég volt?
Ez a másik ok. Minden évben kiszállok kicsit, de négy hónap még nem volt. A szeptembertől decemberig időszakban mindig új lemezt csinálok, kicsavarom magam. Tavaly öt új és nagy dolgot hoztam létre, idén ezt nem akartam - bár így is csinálok egy nagykoncertet a MÜPA-ban meg egy Eötvös Péter darabot, a kettő együtt olyan, mint egy ikerszülés... De most november elejétől más lesz: reggel hatkor, napfelkelte előtt beülök egy terembe, napi nyolc óra jóga, szamarak, kolibrik és óceán lesz. Már kezdem elhinni, hogy megyek és kezdem nagyon szeretni.
Régebben mindig azt nyilatkoztad, hogy Te a tengernél vagy igazán otthon, most viszont azt mondod, hogy "kezded" megszeretni - ezek szerint volt benned valamifajta ellenérzés. A korábbi nyilatkozataid nem voltak teljesen valósak vagy változott benned ez a tenger-otthon érzés?
Nem, nem változott. Ha ott leszek már, nagyon jó lesz. Szorongtam most, az igaz. Nehéz az átmenet, most nehéz innen elmenni, mert nagyon jó itthon, ennyire jó nem nagyon volt eddig. Valahogy megmaradt "kapolcs", az a nagyon jó érzés van velem azóta. Hazahoztam a babzsákkal - a lakásomban és mindenben, ami körülvesz, ott van azóta is.
Miért jössz vissza?
December végén-január elején szeretnék itt lenni. Couch suli, cica, ünnepek, család, barátokkal fahéjjas, habos kakaók a mínusz húszban jó kis kávézókban... Tavasszal pedig turné. 
Lehetne ezalatt a négy hónap alatt valamilyen fölkérés, aminek nem tudnál ellenállni?
Álomfelkérések jöttek, de még a Carnagie Hall sem lenne ilyen.
Azt mondod, kiszállsz, hogy pihenj, miközben elmész Mexikóba napi nyolc órát jógázni. Ez innen nézve nem ki-, hanem inkább be- vagy átszállás valami másba...
Hát igen, jogos. Tényleg nehéz megengedni magamnak, hogy ne hajtsak. Aztán lehet, hogy decemberre sem jövök haza, nem tudom még. Izgat most az írás is, így lehet, hogy hazajövök és könyvet írok. Vagy kint írok. Vagy hazajövök és újra kimegyek - egyelőre minden lehet. Kezdem azt látni, hogy ez a négy hónap nagyon rövid. Kellene két év, hogy ne legyen ez a "koncertből koncertbe" állapot, hanem mondjuk fél év Bolívia hátizsákkal...

0 Tovább

palyabea

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek